ÜBER DIESES BUCH

Herausgeberin: Marie-Louise Jung
und Christiane Rohleder.

Wenn ich zwischen Glauben und Leben wählen darf, dann wähle ich das Letztere.”

Max Hamburger hat das Überleben gewählt, als der Tod für ihn Erlösung hätte sein können. Er hat die Zuversicht gewählt in hoffnungsloser Lage. Kraft gab ihm die ªHumanität in jener absoluten, totalen Verlassenheit´, das Bewahren von Menschenwürde und Verantwortungsgefühl dem anderen gegenüber, wo destruktive, sadistische Kräfte wirkten. Wir kennen nur das Synonym: Auschwitz.

Die Gabe, nach Auschwitz noch an Gott glauben zu können, weil man ªGott nicht für die Verbrechen, welche Menschen gegeneinander verüben, zur Verantwortung ziehen´ kann, lehrt uns Max Hamburger und vermittelt uns dieses Buch. Ein Buch, das die Abgründe menschlichen Leidens knapp benennt und die Möglichkeit, ªunserer Verantwortung dem Mitmenschen gegenüber´ beschreibt.

ªWesentlich ist nicht, was wir nach Auschwitz glauben oder nicht glauben, sondern wie wir einander das Leben ermöglichen,´ Hamburgers Credo, das uns immer nachdenklich stimmen sollte; nicht nur rückblickend auf Auschwitz, sondern ausblickend auf heute und morgen.

Heide Sobotka, Redakteurin bei der Allgemeinen Jüdischen

 

 

Inhalt

Vorwort: Marie-Louise Jung ..............................................

Leah Rauhut-Brungs: Max Hamburger-Ein Lebensweg ...

Psalm 73 .............................................................................

9. November 1938 ..............................................................

Abschiedsbriefe 1942 .........................................................

Menschenhautlampenschirm .............................................

Auszug aus dem Brief des Rabbiners von Grabow,

Jacob Schulmann, 1942 ......................................................

Max Hamburger: Wo war Gott in und nach Auschwitz? ...

Bedeutung des ªWeißen Kittel´ nach Petuchowski ..........

Installation: Die zwölf Stämme Israels ...........................

Das Hohelied 8, 6 - 7 .........................................................

Anhang ...............................................................................

 

 

 

REVIEW OF "DER TOD HAT NICHT DAS LETZTE WORT "

This little gem of a book, written in 3 languages, German, Dutch and English, is a testament to one man’s commitment to his promise of commemorating the past.

DER TOD HAT NICHT DAS LETZTE WORT is Max Hamburger’s quiet but determined testimony to survival, faith and the persistence of memory. This short book offers his response to a life long search to fathom God’s role in the presence of human suffering, and the revelation that it is our own responsibility as human beings to be the guardians of each other’s wellbeing.

Quoting Elie Wiesel: "To remain silent would be to betray all of those who can no longer speak, " this charming and understated book is a creatively edited collage of words, photos, and original illustrations by Christiane Rohleder combined to make a multilingual statement about the Shoa through the life story of one man. It reminds one of a tiny scrapbook of assorted personal commentary on the Shoa, comprised of opinion, testimony, biography, personal letters and artwork, making for an interesting, quick yet impactful read.

The book succinctly chronicles the life story of Holocaust survivor Max Hamburger from his birth in Amsterdam, his being hidden in the same street as Anne Frank during the Nazi occupation, his deportation to Westerbork and arrival in Auschwitz on his 24th birthday, to his reconstruction of a "normal" post-Shoa life as a psychiatrist dedicated to healing war victims. Most meaningful is his conclusion of his search for meaning, culminating in his reconciliationary relationship to God and his Judaism which brings about his mission to sustain a vital community ( he saves a synagogue from destruction) to replace the ones he lost.

The intent of this book seems focused on looking beyond the past of prejudice and destruction to a future of reconciliation and multinational collaboration. As such, it is of great educational value, palatable in its brevity, simplicity and format, accessibly personal in its subject matter, yet powerful in its declaration of honoring family connection, learning, resurrection of faith and respect for all life. I might dare to say that this humble offering so deftly translated and edited by Marie Louise Jung, succinctly encapsulates an overview of the Shoa. As Mr. Hamburger concludes: "What is important is not what we believe or do not believe after Auschwitz, but rather how we facilitate each other’s lives."

Naava Piatka, BOSTON/USA

 

 

Marie-Louise Jung / Christiane Rohleder:
Auschwitz,
der Tod hat nicht das letzte Wort

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